divendres, 26 de setembre del 2008

va de sopes!!!!


a ses ballades, es sonadors per avisar a sa gent quin tipus de peça els hi faran ballar, o fan al crit de: va de jota!, o va de bolero!, o de mateixa, o de fandango... bé sa qüestió és que avui VA DE SOPES!!!
Abans d'escriure sa recepta, mos convé aclarir un parell de coses.
  1. Ses sopes sempre hauran de ser de pa moreno i que tengui un parell de dies, res d'emplear pa blanc, ni amb cereals, ni merdetes d'aquestes.
  2. Ses sopes que farem son eixutes, és a dir que no tenen brou.
  3. Se'ls hi pot posar quasi tota casta de verdura, menys pastanagó, carbassó, albergínies... com a mínim jo mai ho som vist.
  4. Si vos agrada amb patata n'hi posau, però ja vos avís que sa patata fa tornar sord.
SOPES DE MATANCES
INGREDIENTS:
  • col
  • colflori
  • grells
  • ceba
  • tomàtigues
  • alls
  • julivert
  • pebre blanc
  • mongetes tendres
  • esclata-sangs
  • carn magre
  • sal, pebre bo i pebre bord
  • sopes
ELABORACIÓ (segons padrina):
  1. sofregir s'all.
  2. afegir-hi sa carn i daurar-la. posar sal.
  3. ficar-hi sa ceba, quan és transparent afegir sa tomàtiga. posar sal.
  4. Sofregir una estoneta que comenci a fer salseta. posar sal.
  5. Tirar-hi ses mongetes, es pebre tendre i sa colflori, deixar sofregir una estona. posar sal.
  6. Ara afegir sa col a daus, i quan ha perdut es volum, afegir-hi es pebre vermell dolç, una bona cullera, tres remanades un poc de sal i deixar coure 10 minutets.
  7. Afegir un poc d'aigua, lo just per tapar sa verdura. S'ha de pensar que s'excedent de brou el tirarem i que n'hem d'emplear poc, així que quanta menos aigua dugui, i més concentrat estigui, més gustós mos quedarà es pa.
  8. Quan es cuit, preparar un picadillo d'all i julivert.
  9. Agafar una greixonera redona i anar posant una capa de pa, una capa de verdura i un poc de picadillo, i aixi fins omplir sa greixonera. Ses sopes que li posem, han de quedar ben abeurades de brou. Per treurer-lis es brou que els hi sobra, s'ha de fer com si se giràs una truita, però fent que caigui es brou.
  10. Sa padrina francisca, quan les fa sense carn, en so brou de courer-les hi escalfa un ou per hom.
P.S: Per sa sal, heu de pensar que com que se n'hi ha de posar a cada verdura que afegiu, no se n'hi ha de posar molta.
P.S.2: vaja unes fotos curres que m'han sortit.

9 comentaris:

Chis ha dit...

Fa molta estona que no en menj de sopes de matances. Jo el que faig és, quan tenc la verdura amb el brou ja cuites, les pos dins un colador per treure tot el brouet.
Dins la greixonera mateixa hi pos les sopes (el pa moreno de dies llescat molt prim)i hi vaig abocant el brou i afegint sopes fins que tot el líquid s'ha begut. Després hi pos tota la verdura a damunt.
Una cosa bàsica per les sopes és un bon raig d'oli d'oliva verge en cru just abans de menjar-les i pebres envinagrats. I vi negre!!!

Chis ha dit...

Ai! m'ha faltat dir una cosa
de qué? de carneeeeeeee, ni casco ni carneeeeee
Duduaaaa

xisco ha dit...

es que ossifar... és molt d'ossifar!!!

neula ha dit...

Xiscooooooo!
ses alberginies han sortit mel. gracies bombon.

ja ho he penjat al meu blog jejeje

les sopes fan una puta mengera increible
les me fotria totes

Francesc ha dit...

Xisco, ja he vist el munt de patatons negres que m'has enviat a cals meus sogres. T'ho agraesc moltíssim. No sé com tornar-te el detall. Et faria il·lusió alguna cosa de València que et puga enviar? Salutacions i moltes, moltes gràcies!!!

Francesc ha dit...

Aquestes sopes mallorquines (de matances o de les altres) m'agraden moltíssim. Sempre que vaig a Mallorca procure menjar-ne. Si no fóra que ací el pa de pagès no és tan bo com el de Mallorca, encara gosaria a fer-ne. És un plat saborós i tradicional. Salutacions.

Francesc ha dit...

Per cert, se m'ha oblidat dir-te com t'ha quedat de preciós el post amb eixes fotos tan temptadores. Salutacions

francesc ha dit...

M'agradat molt aquest "bloc" , jo som ciutada en cama de algaida i de Valldemossa , m'agrada molt sa nostra cuina i fins i tot he fet una petita llista de plats elaborats meus amb productas nostros des mediterràni .
M'agrada que sa gent nostra faci coses per no deixar en l'oblid sa rica cuina nostra .
Si voleu cualque recepta meva ja ho direu estic a la vostra dispossició .
Ah¡¡¡ sensa deixar que he recopil-lat 50 maneres de fer arros mariner .
Una forta braçada a totes i tots .
Xesc .
Cantautor de les Illes Balears i fundador del grup musical Setze Cordes .
Endevant ses haches "
salud i bona cuina amics meus .

Carme Gotsens ha dit...

Gràcies Xisco! Diumenge faré les sopes de matança, serà el primer cop. El meu avi era d'Alcudi i quan feia sopes era una festa. Ma mare també en fa però només de verdura. L'any passat vaig pensar que n'havia d'aprendre jo, perquè ella comença a oblidar-se'n. I aixì ho vaig fer. En el meu blog hi ha la recepta. No sé si serà com les que feu a Mallorca o si l'haurà anat canviant. Bé a tot cas, amb la teva ajuda, ara ja sabré fer també les de matança, encara que ara haig d'esbrinar què és el grells i els esclata-sangs i el pebre bo i el bord. Mil gràcies!